Wij zijn gecertificeerd als B Corp
Eind vorig jaar startten we het meest veelomvattende assessment voor inclusief en duurzaam ondernemerschap. Vanaf 7 december 2020 mogen wij ons officieel B Corp noemen. Een kroon op het betekenisvolle werk dat we verrichten. Het bewijs dat we doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. En een belofte voor de toekomst, omdat we ons hiermee aansluiten bij een wereldwijde beweging van bedrijven van Patagonia tot Triodos tot Tony’s Chocolonely.
“Het bewijs dat we doen wat we zeggen en zeggen wat we doen”
– Toos
We voldoen aan de hoogste normen voor sociaal en duurzaam ondernemerschap. En toch verandert dat aan wat we doen maar heel weinig. We leefden het al, deden het al. Wel voelen we ons gesterkt om er vaker en meer over te vertellen. En met onze opdrachtgevers en partners te blijven werken aan positieve groei, die niet ten koste gaat van maar in het voordeel werkt van de wereld. Zo geven we met onze keuzes de toekomst vorm.
Wat is een B Corp?
B Corp is het meest gewaardeerde internationale assessment op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. De enige fundamentele wijze van certificeren waarbij niet een product of dienst maar de volledige organisatie op duurzaamheid getoetst wordt. Gecertificeerde B Corps, zoals Patagonia, Ben & Jerry’s, Auping en Tony’s Chocolonely zetten zich in voor waardecreatie in plaats van louter winstmaximalisatie. Tijdens het assessment zijn we positief getoetst op de pijlers: Governance, Employees, Community, Environment en Clients. Om B Corp te worden hebben we ook onze statuten aangepast, waarin we verklaren dat het bedrijfs- en maatschappelijke belang bij ons hand in hand gaan.
“Wij zijn het eerste bedrijf in Limburg dat B Corp gecertificeerd is”
– Luc
Impact
People, planet, profit: in alles wat doen streven we naar balans en positieve groei. We laten ons hierin leiden door de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties, die de wereld tot een betere plek maken in 2030. In ons geval creëeren we de meeste impact met het werk dat we met en voor onze klanten maken: van de duurzaamheidsstrategie voor industriële wasserij Nedlin tot campagnes om laaggeletterdheid tegen te gaan, om de zorg beter te waarderen of woningen te isoleren.
We werken voor de meest circulaire woonwijk van Europa en de meest duurzame bakker van Nederland. Zijn kwartiermaker voor gelijke kansen in het onderwijs, organiseren een inclusieve vrijheidsmaaltijd en maken ons hard tegen discriminatie. En om onze maatschappelijke impact nog meer kracht bij te zetten besteden we jaarlijks structureel tenminste 5% van onze tijd onbetaald aan maatschappelijke projecten, zoals Maas Cleanup, de Vrijheidsmaaltijd en Earth Ambassadors. Dit staat los van de tijd die collega’s buiten werktijd besteden aan vrijwilligerswerk.
Voortdurend in ontwikkeling
B Corp mag dan wel de kroon op ons werk zijn, wij beschouwen het vooral als een extra stimulans. Als een lat die we steeds hoger leggen, om het beter te doen voor de wereld om ons heen. Het B corp assessment nam een jaar tijd in beslag. Het toonde ons dat we al heel veel zaken goed op orde hadden, maar leerde ons ook dat we nog niet klaar zijn. We willen de komende jaren samen met onze klanten en leveranciers onze ecologische voetafdruk verminderen en maatschappelijke impact vergroten.