Voorstanders van grote ambities en mooie doelen
De kracht zit in de verscheidenheid
‘Spot on’, vond Harm Heynen. De conclusie dat juist de verschillen tussen mensen en kantoren de kracht van Boels Zanders is, had hij in al die jaren nooit getrokken. Maar het is, ziet hij nu, de kern van de organisatie. “In het verleden werd iedereen in een soort keurslijf gestopt, nu is er ruimte voor verscheidenheid. Voor het uitdragen van de verschillende karakters.” Dat past bij Boels Zanders én het past in de tijdsgeest.
“In het verleden werd iedereen in een soort keurslijf gestopt, nu is er ruimte voor verscheidenheid. Voor het uitdragen van de verschillende karakters”
- Harm Heynen
Toen Harm in maart 2020 samen met Remco Rosbeek toetrad tot het dagelijks bestuur, was dat inzicht er nog niet. Eerst moest er een strategisch plan komen. Op 17 juni 2020, een aangename voorjaarsdag, trokken de mannen hun wandelschoenen aan. Samen met zittend bestuurslid Johan Verhagen gingen ze, al wandelend, met het strategisch plan voor de komende jaren aan de slag. Buiten, in verband met de oplopende besmettingen. Al wandelend, om zo hun gedachten verder te vormen.
Een nieuwe koers
Het was nodig, een nieuw strategisch plan. Boels Zanders was bepaald niet stuurloos, maar na de wisselingen in het DB werd het tijd te herijken. Tijd voor nieuwe inzichten. Remco: “We hadden wel ideeën over waar we naartoe wilden, maar vonden die vaak net te hoog over. Daar hou ik niet zo van.” “Bovendien”, voegt Johan toe, “verandert er met twee nieuwe mensen meteen iets. Remco en Harm zijn twee totaal andere personen dan de collega’s die daarvoor in het DB zaten. We kenden elkaar al goed en merkten dat we over veel zaken dezelfde opvattingen hadden.”
Lockdown
Het nieuwe DB begon toen de coronacrisis uitbrak, in het weekend van de eerste lockdown. Ze hadden, net als ieder ander, geen idee hoe de crisis zou verlopen. Dus was het zaak te anticiperen op wat er zou kunnen komen. “Zo’n crisis legt wel open wie je bent en wat je kunt”, zegt Remco. “Dat hebben alle collega’s meer dan overtuigend laten zien. En ook in een kleinere groep zoals het DB weet je meteen welke karakters je aan tafel hebt. Iedereen was al snel op een heel natuurlijke manier op elkaar ingespeeld.”
Veerkracht, ambitie, vertrouwen
De organisatie werd meteen getypeerd door veerkracht en ongelooflijke ambitie. Er was ongerustheid over de gezondheid van mensen, ook omdat één van de collega’s al in de eerste week in het ziekenhuis belandde. Maar zakelijk gezien vond iedereen snel zijn draai in het thuiswerken. Technisch was de boel op orde, de organisatie kon het aan. Bovendien, zegt Johan, was er een grote mate van vertrouwen in elkaar. “Er is vertrouwen gesteld in het bestuur, maar ook door collega’s in elkaar. Dat was niet voor iedereen even makkelijk, maar mensen hebben geleerd om los te laten. Dat vertrouwen is geen enkele keer beschaamd.”
De weg omhoog
Juist die spannende tijd bleek het moment om verder te kijken en de weg omhoog te nemen. Vlakbij Johan’s huis maakten de heren een mooie wandeling om als nieuw DB goed na te denken over de toekomst. “Vooraf hadden we al een paar inspirerende sessies gehad”, legt Johan uit. “Gedurende die wandeling zijn onze gedachten verder gevormd.” Bijzonder vindt Harm dat ze gedrieën al snel konden definiëren waar ze naartoe wilden en wat de sterke punten van de organisatie zijn. “We hebben ook vrij snel gezegd: als we een nieuw strategisch plan maken, moet de hele partnergroep daarbij betrokken zijn.” Na afloop zijn de ideeën, met input van collega’s, verder uitgewerkt. Zo kwam het strategisch plan tot stand, dat door de hele partnergroep is omarmd. Er werden regiegroepen opgericht voor verschillende thema’s, met video’s erbij die met de organisatie werden gedeeld.
Gevoel en bedoeling
Toch ontbrak er iets. Na die wandeling lag er een mooi plan. Maar het miste ‘gevoel en bedoeling’, zoals Johan dat zegt. Om het echt handen en voeten te geven, was nog wel wat werk aan de winkel. Harm: “De grote vraag is: hoe vertaal je wat er in zo’n strategisch plan staat? Je kunt je plannen niet uitvoeren door ze van bovenaf op te leggen. De regiegroepen zorgden voor een brede basis in de organisatie. Dat heeft ons ver gebracht. Maar naar buiten toe konden we dat niet op eigen kracht. Het verhaal dat er lag, sloot niet aan bij onze nieuwe koers.” Bovendien was het DB niet tevreden over zijn toenmalige partner in marketing- en communicatie. Het miste doelmatigheid en betrokkenheid, en wilde een bureau dat Boels Zanders vanuit de kern in positie zou brengen.
Een nieuwe communicatiepartner
In de zomer van 2021 zocht Boels Zanders daarom contact met een nieuwe strategische communicatiepartner, Dauw (Viastory red.). Johan: “In november zijn we samen gestart. We begonnen klein, maar dat werd al snel een diepgaand traject.” Dauw bleek een toonbeeld van betrokkenheid. “Het helpt dat Luc Wassen, oprichter van het bureau, als voormalig collega de advocatuur kent”, zegt Harm. “Vaak begrijpen mensen toch niet helemaal wat het betekent om advocaat te zijn, of om op een kantoor als het onze te werken. Het helpt heel erg dat je dat niet hoeft uit te leggen.”
Kwaliteitsbewust
De grootste uitdaging in communicatie was het terugvinden van de essentie van de organisatie. Waarom bestaat Boels Zanders tussen al die andere advocatenkantoren? “De markt ziet, vanaf een bepaald niveau, alle advocatenkantoren als inwisselbaar”, merkt Harm op. “Cliënten zien hooguit dat de één een groter kantoor heeft, en de ander een marmeren vloer. Hoe leg je het onderscheidend vermogen dat er is, uit?” De cliënten die Boels Zanders graag bedient, zijn kwaliteitsbewuste ondernemingen en instellingen. Organisaties die behoefte hebben aan juridische ontzorging. Johan: “Ten opzichte van grotere kantoren zijn we persoonlijker, meer betrokken. Ten opzichte van kleinere kantoren zijn we doelmatiger, in de breedte en diepte van de kennis die we in huis hebben.”
Voorstanders
Om met de vraag van het DB aan de slag te gaan, is een dwarsdoorsnede van de organisatie bevraagd. Een intens traject, vindt Johan. “Ik had van te voren niet in de smiezen dat het zo omvattend zou zijn. Mensen hebben écht hun verhaal kunnen doen. Vervolgens is op een rij gezet wat uit die gesprekken kwam, en daaruit volgde het verhaal ‘Voorstanders’. Daarna zijn we gaan kijken: wat betekent dat voor onze toekomstige marketing en communicatie? Want er komt de komende 2, 3 jaar nog veel meer bij kijken. Onze manier van uiten, van verschijnen in de markt, is heel anders geworden.”
Een organisatie met idealen
Voor Remco is de meest waardevolle uitkomst van het traject tot nu toe dat beeld en geluid bij elkaar komen. “Ons verhaal en de nieuwe stijl geven weer wie we zijn. Het is altijd pijnlijk als je op basis van bijvoorbeeld een website een bepaald beeld krijgt, en in een persoonlijk gesprek blijkt een organisatie heel anders te zijn. Dan voel je je toch een beetje genept. In het verhaal dat er nu ligt, herken ik erg wie we zijn en willen zijn. ‘Voorstanders’ draagt uit dat we er voor onze cliënten zijn, dat we hen vooruit helpen. Dat we ergens voor staan, met eigen idealen.”
“Voorstanders draagt uit dat we er voor onze cliënten zijn, dat we hen vooruit helpen. Dat we ergens voor staan, met eigen idealen”
- Remco Rosbeek
Verscheidenheid
“Wat voor mij een echte eye-opener was, is dat de kracht in de verscheidenheid zit”, zegt Harm. “Dat heb ik me nooit zo gerealiseerd. Juist dat we zo verschillend zijn, maakt de organisatie heel sterk. De cliënten zijn heel verschillend, dus is het sterker als je dat zelf ook bent.” Diep in hun hart wisten ze dat wel. Toen Remco en Harm aantraden bij het DB hebben ze met beoordelingen en een programma ‘medewerkers in hun kracht’ benadrukt dat verschillende mensen verschillende kwaliteiten hebben.
Nieuwe energie
Voor Johan is vooral de positieve ontvangst van belang. “Ik heb gemerkt dat het nieuwe verhaal aanslaat bij collega’s. Het komt meer aan dan het strategisch plan. En met de uitrol van de strategie zijn nog meer collega’s bij het verhaal betrokken, zodat het voor iedereen een plek heeft gekregen.” Dat geeft nieuwe energie, merkt ook Harm. “Toen ik bij Boels Zanders begon, was ‘de kracht van ambitie’ net ontwikkeld. Dat gaf toen veel positieve energie. Dat merk je nu weer. Neem alleen al de fotografie. Als je die nu nog niet mooi vindt, vind je hem bij niemand mooi!”
Het beste voor de cliënt
En waar de heren zelf voorstander van zijn? Voor Harm is dat duidelijk: van de verscheidenheid in de organisatie. Dat je er voor elkaar bent. Daarin zit, vindt hij, de kracht van Boels Zanders. Remco kiest voor doelmatigheid. “Wij zijn een partij die goed luistert naar cliënten, hun belang centraal stelt, en doet wat nodig is, zonder opsmuk. Net als in de natuur, daar zijn ook geen tierelantijnen. Zonder omwegen naar het doel.” En Johan? “Ik ben voorstander van een hoop dingen. Van het voorkomen van problemen, en ze meteen oplossen als ze er zijn. Van overzicht en inzicht. Van verschillende perspectieven, ook op wat we intern doen. En van het goede uit elkaar halen, om voor de cliënt het beste te realiseren.”