Voor positieve groei: Viastory wordt Dauw
Strategie voor communicatie
Al sinds Luc Wassen en Toos Hofstede samenwerken, zien ze communicatie als een van de belangrijkste strategische instrumenten om organisaties toekomstbestendig te maken. Toos: “Succesvolle organisaties zijn adaptief, ze volgen ontwikkelingen in de markt en samenleving op de voet. Als communicatieprofessional ben je je daar ook altijd bewust van; je legt de verbinding tussen de organisatie en de buitenwereld om aan het juiste verhaal te bouwen. Want alleen daarmee blijf je aantrekkelijk voor klanten, medewerkers en andere stakeholders.” Luc: “Communicatie raakt in essentie de hele organisatie en vraagt dus om een integrale aanpak. Samen met onze opdrachtgevers bepalen we richting, tekenen we het verhaal op en definiëren we de waarden die de cultuur vormen. ”
Zonder invulling vooraf
Dauw wil middelenvrij kunnen adviseren, en daarom is er besloten de eigen ontwerpstudio te verruilen voor samenwerkingen met andere bureaus. Het draait niet langer om ‘the best we have’ maar om ‘the best there is’. Toos: “Iedere uitdaging is anders, en elk vraagstuk vraagt om een andere oplossing om mensen mee te krijgen. We geloven sterk in co-creatie, niet alleen met onze opdrachtgevers, maar ook met creatieven. We kiezen altijd voor de beste vakmensen in Nederland en België om een project samen mee te laden. Zo ontstaat er ruimte voor experiment, nieuwe technologie en patroondoorbrekende oplossingen.”
Van full service naar full attention
Dauw kwam toen de twee oprichters op een kruispunt stonden: groter groeien naar een full service bureau of kiezen voor kleiner en meer persoonlijke aandacht voor de klant. De keuze voor de laatste optie werd vol overtuiging gemaakt. Luc: “De toekomst wordt vormgegeven door moedige ondernemers die zich richten op het creëren van economische en maatschappelijke impact. Wij helpen hen met deze transitie en daarom verdienen zij onze volledige aandacht.” Toos: “Wij zijn marathonlopers; we werken doorgaans jaren met onze opdrachtgevers samen. Die concentratieboog is veel bureaus niet gegeven. Een merk of cultuur verander je niet van vandaag op morgen. Het vraagt continue aandacht, waarbij je soms bewust vertraagt of versnelt.”
Nieuwe identiteit, nieuwe naam
De naam Dauw zat al drie jaar in het vat. Er was eerder echter geen aanleiding om van naam te veranderen. Viastory heeft in de afgelopen tien jaar grote naamsbekendheid en een sterke reputatie opgebouwd. Toen de knoop eenmaal was doorgehakt, is er gekozen om de nieuwe identiteit te ontwikkelen met mede B Corp Vandejong. Cyril van Sterkenburg, directeur Vandejong: “Het was bijzonder en een enorm interessante uitdaging om samen met Toos en Luc creatief vorm te geven aan hun persoonlijke ambitie, visie op de wereld, nieuwe strategie en nieuwe bedrijf. Onze samenwerking levert gelijk nieuwe opdrachten op, en we kijken ernaar uit om ook in de toekomst met elkaar aan een mooie wereld te bouwen.”
Voor positieve groei
Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen, presteren beter. Dauw blijft dan ook in nieuwe vorm overtuigd B Corp om duurzaamheid tot de kern te brengen en communicatief te maken. Toos: “Er is voor mij persoonlijk niets leukers dan bevlogen ondernemers helpen bij hun volgende stap. En dat van betekenis laten zijn voor de mensen met wie je werkt en de wereld om ons heen. We staan voor positieve groei. Voor onszelf én voor onze klanten. In de volste overtuiging dat het beste bedrijf van de wereld ook het beste bedrijf voor de wereld kan zijn.”