Samen bouwen aan de opleider van het Zuiden
VISTA college noemt zich de opleider van het Zuiden. Wat doet die precies en waarom is dit belangrijk?
In een relatief kleine regio, spelen we een grote rol. We willen laten zien dat we als mbo een belangrijk deel van de werkende bevolking opleiden. Het zijn onze studenten die de economie draaiende houden, nu en straks. Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om hen te begeleiden naar een betekenisvolle plek in de samenleving. En die studentenpopulatie is een stuk breder dan de jeugdige praktijkleerling. Wij leiden evengoed zij-instromers op, mensen die zich bij- of omscholen of mensen die eerst de taal moeten beheersen om verder te bouwen. Van 16 jaar tot aan de pensioenleeftijd, allemaal willen ze iets leren waarmee ze van waarde zijn voor de maatschappij.
VISTA college is het resultaat van een fusie tussen het Arcus College en Leeuwenborgh. Wat was jullie grootste uitdaging toen je ons benaderde?
Er was wel geïnvesteerd in een logo, kleurenpalet en slogan, maar er was geen ziel, geen verhaal en dus geen betekenis. Zonder deze overtuiging bleek het heel moeilijk om te communiceren met medewerkers, studenten en de buitenwereld. Mensen hadden geen gevoel bij VISTA college. In 2020 hebben we samen heel hard gewerkt aan Wij zien jou, ons verhaal. Dat is heel krachtig geworden. Het vormt een solide basis. Een aantal jaar verder staat het nog steeds. En daar ben ik trots op, met name omdat het speelveld de afgelopen jaren compleet is veranderd. Toen we begonnen te schrijven aan ons verhaal was VISTA college nog echt een school die vervolgonderwijs voor middelbare scholieren aanbood, met wat volwassenenonderwijs in de marge. Dat ligt nu helemaal anders. De rol die we vandaag vervullen, in samenwerking met de overheid en het bedrijfsleven, is krachtiger en relevanter geworden.
“Wij zien jou, ons verhaal. Dat is heel krachtig geworden. Het vormt een solide basis. Een aantal jaar verder staat het nog steeds”
- Robert Hoogenboom
We werken inmiddels een paar jaar samen. Welke ontwikkelingen zijn sterk van invloed geweest op jouw werkgebied, marketing en communicatie?
We zijn geconfronteerd met kwesties rond grensoverschrijdend gedrag. Deze vroegen om veel inhoudelijk denkwerk, want hoe ga je daar eigenlijk mee om? Begrepen we wat wel en niet kan? En konden we daar het gesprek in alle veiligheid over voeren? Het heeft veel aandacht opgeëist, maar leverde als bijvangst de keuze voor oprecht transparante en open communicatie op, naar binnen en buiten. En dat sluit naadloos aan op ons verhaal: wij zien jou. Het mooie is dat transparantie wordt doorgevoerd binnen andere vakgebieden en thema’s. Zo zijn we inmiddels ook volledig transparant over bijvoorbeeld de begroting en studentenparticipatie. Dat maakt het voor ons makkelijker. We hoeven niets op te poetsen, maar vertellen het eerlijke verhaal.
Jouw team heeft onder jouw leiding ook een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Wat heeft dat jullie gebracht?
Voor de fusie was het marketing- en communicatie team verantwoordelijk voor de posters, statafels en ballonnen – veel meer werd er niet van ze gevraagd en verwacht. Dat is wel veranderd. Sinds jullie erbij betrokken zijn, wordt de marketing- en communicatieadviseur ook gezien als iemand met inhoudelijke kennis. We zijn er nog niet, maar we hebben wel grote stappen gezet. Niet iedereen kan of wil natuurlijk strategisch bezig zijn. Maar dat we nu anders aan tafel zitten, doet veel met het zelfvertrouwen. Ook al hebben we een klein team, en ligt er daardoor veel op ieders bordje, de waardering vanuit de organisatie voor ons vak heeft ons werk waardevoller gemaakt.
Je kiest er bewust voor om te werken met een externe schil van creatieven. Waarom?
Juist omdat het team een sterke operationele focus heeft en ik me met name richt op het coachen van dat team, is een bureau van onschatbare waarde. Jullie kunnen de focus op strategische vraagstukken leggen en ons dwingen daarover na te denken. Ik vind het ook belangrijk om een langetermijnrelatie aan te gaan; echte partnerships hebben tijd nodig om te groeien. Naast jullie blik op de strategische communicatie, hebben we ook een netwerk van operationele creatieven, zoals ontwerpers en tekstschrijvers. Door ook deze mensen voor een langere tijd aan ons binden, begrijpen ze VISTA college steeds beter en kunnen ze sneller schakelen. Ze kennen de huisstijl en tone of voice inmiddels van buiten – mede dankzij de heldere kaders waar jullie aan hebben meegewerkt.
Hoe ervaar je de samenwerking?
Heel fijn. Jullie agenderen, delen jullie kijk op zaken en geven ook ongevraagd advies. Dat werkt heel goed. Onze samenwerking kenmerkt zich door een grote mate van openheid en vertrouwen. We weten wat we aan elkaar hebben en daardoor durf ik makkelijk dingen los te laten en jullie de volledige verantwoordelijkheid te geven. Jullie zijn een waardevolle en betrokken partner: benaderbaar, down to earth en altijd kritisch. Ook naar jullie zelf toe.
“Onze samenwerking kenmerkt zich door een grote mate van openheid en vertrouwen. We weten wat we aan elkaar hebben en daardoor durf ik makkelijk dingen los te laten en jullie de volledige verantwoordelijkheid te geven”