Oostwegel Collection: Adding meaning to luxury
Je groeide op in Miami als kind van ouders die een groot familiebedrijf leiden. Toch heb je je eigen pad gevolgd. Hoe ging dat?
In Miami heerst een cultuur waar mensen zich niet gauw druk maken, een relaxte levensstijl staat er hoog in het vaandel. Ik ben opgevoed met het idee ‘Ga op zoek naar wie je bent, doe wat jij belangrijk vindt en volg je eigen dromen.’ En mijn grootste ambitie was om professioneel voetballer te worden. Ik speelde tot mijn 22ste op hoog niveau en heb zelfs in nationale voetbalteams gespeeld. Het samen spelen met verschillende nationaliteiten heeft me veel geleerd: over mezelf, over mijn privileges, maar ook over samenwerking en leiderschap.
Uiteindelijk vloog je uit naar Europa, en kom je in aanraking met het hospitalityvak. Hoe was dat?
De eerste keer dat ik in een hotel werkte, tijdens een managementtraineeship in Spanje, vond ik het eerlijk gezegd helemaal niets. Ik kon het niet laten voortdurend verbetervoorstellen te doen. [Lachend:] Ik ben niet zo’n conformistisch type. Later toen ik met Camille bij Starwood in New York werkte, kreeg ik wel de smaak te pakken. Ik startte bij sales en vond het erg leuk om het hotel te vertegenwoordigen en advies te geven aan collega’s. Iedereen werd er als gelijke behandeld – of je nou junior of senior was. Er werd zeker veel top-down voorgeschreven, maar de cultuur was erg open, en het teamgevoel sterk. We stonden altijd aan, we gaven alles.
Voordat je je definitief in Maastricht vestigde, en je ging bekommeren om Zuid-Limburgs erfgoed, maakte je je eerst hard voor de merken van andere hotels.
Het was een erg hectische tijd, ik bleef in New York wonen toen Camille terug naar Maastricht ging voor de ontwikkeling van het paviljoen op Château st. Gerlach. Van 2013 tot 2019 werkte ik voor Starwood. De eerste jaren in New York, daarna in Brussel als brand manager voor Sheraton en uiteindelijk maakte ik de overstap naar het luxury and brand team van Marriott in Londen. In de regio Zuid-Limburg is het niet eenvoudig om een baan te vinden binnen het hogere horecasegment, de opties zijn er beperkt en ook de taal blijft een barrière.
Wat deed je besluiten om toch bij Oostwegel Collection te werken?
Het was nooit mijn plan om samen met mijn echtgenoot in hetzelfde bedrijf te werken. Mijn voorkeur ging altijd uit naar het werken voor een corporate. Maar toen Camille het bedrijf van zijn vader overnam, had hij geen tijd meer om het marketing- en communicatieteam aan te sturen en deed hij een beroep op mij. Ik hielp hem de eerste tijd door, en zo rolde ik erin.
Wat was je grootste uitdaging toen je ons benaderde?
Er lag al geruime tijd een nieuwe bedrijfsstrategie, maar we worstelden met de implementatie. We vroegen ons af: wie zijn we, waarom bestaan we en voor wie werken we? Onze teams doorvoelden onze unieke kernwaarden niet, hoe die ons onderscheidden. Er lagen grote vraagstukken: we wilden verder bouwen aan ons corporate merk en de submerken van de huizen, we wilden een sterk employer brand bouwen en een intuïtieve servicecultuur vormgeven. Bovendien willen we ook bijdragen aan een gezonde toekomst. Ik ben ervan overtuigd dat bedrijven nu hun verantwoordelijkheid moeten nemen en we niet moeten wachten tot de markt of wetgever het van ons vraagt. Duurzaamheid is een groeiend maatschappelijk vraagstuk. We zetten daar grote stappen in en willen een voorbeeld stellen.
“Duurzaamheid is een groeiend maatschappelijk vraagstuk. We zetten daar grote stappen in en willen een voorbeeld stellen”
- Meredith Stark Oostwegel
De vraagstukken waren strategisch van aard, maar het team was gewend vooral tactisch operationeel te werken. Hoe pakte dat uit?
Met jullie hulp konden we strategisch naar ons merk kijken in plaats van ons enkel te richten op operationele vraagstukken. Het blijft een uitdaging om iedereen mee te krijgen zo te denken en handelen. De dagelijkse realiteit is namelijk ook dat we als team heel veel dingen zelf moeten doen. Dat verklaart ook waarom veranderingen minder snel kunnen worden doorgevoerd dan ik gewend was bij de grote corporates, waar je voor iedere uitdaging een apart team en bureau tot je beschikking hebt.
En dan is er nog de uitdaging om het juiste talent te vinden en aan je te binden.
Niet lang geleden werkten hier mensen die alles op het gebied van marketingcommunicatie voor een huis deden. Van de fotografie en teksten tot de social media en het onderhouden van de website. Deze duizendpoten vind je bijna niet meer. Het werk is veel specialistischer geworden.
We ontwikkelden het verhaal Meaningful luxury voor jullie. Heeft het je geholpen een volgende stap te zetten?
Ja, ik probeer mensen nog steeds duidelijk te maken dat branding en marketing twee verschillende vakgebieden zijn. Je merk is je strategie, en je bedrijf is je merk. Marketing is de uitvoering van je branding. Meaningful luxury geeft ons richting, focus en betekenis. Het helpt duiding te geven aan waarom we de dingen doen zoals we ze doen. En dat stimuleert een gevoel van eigenaarschap, het geeft houvast. Mensen snappen nu beter waar we naartoe bewegen. Daarnaast biedt het zingeving. Ik hoop dat we er het verschil mee maken als werkgever. Je moet ergens voor staan als bedrijf. In deze regio zijn er niet veel bedrijven die het verschil kunnen maken en de toon kunnen zetten. Maar bij ons werken moet meer zijn dan een baantje, het moet meerwaarde geven aan je leven.
”Meaningful luxury geeft ons richting, focus en betekenis. Het helpt duiding te geven aan waarom we de dingen doen zoals we ze doen”
- Meredith Stark Oostwegel
Hoe ervaar je onze samenwerking?
We boeken goede resultaten. Mensen zien dat het echt beter is geworden. We gaan vooruit. Het is bijzonder lastig om getalenteerde mensen te vinden die het aandurven om op een andere manier te kijken, verder te denken. Die ons durven uit te dagen en niet zomaar meepraten of ja-knikken. Het is bij jullie niet zoals bij andere bureaus dat je een website krijgt als je om een website vraagt. Jullie stellen zaken ter discussie, zijn strijdvaardig en kritisch. Daarom vertrouw ik jullie. Want zeg nou zelf: Hoe kun je beter worden en groeien als niemand je vertelt hoe?
”Jullie stellen zaken ter discussie, zijn strijdvaardig en kritisch. Daarom vertrouw ik jullie”