Nextview: Let’s design better business together
Jullie helpen bedrijven begrijpen hoe ze hun klanten het beste kunnen bedienen met digitalisering en gedurende een hele klantreis betrokken houden. Stiekem bieden veel meer bedrijven dit aan, maar niet één met jullie insteek. Wat maakt Nextview uniek?
Een optimale en tegelijkertijd unieke klantreis bieden, is een groeiend vraagstuk voor veel bedrijven. Wij zetten de klant van onze klant echt centraal. We maken de klantbeleving op alle kanalen kloppend en betrekken het eigen klantteam hier nauw bij. We spelen daarin altijd razendsnel in op actuele marktontwikkelingen, omdat we weten dat wat we nu doen over drie jaar een commodity is, en dus niet meer relevant. Wereldwijd zijn er meer dan 2000 Salesforce-partners. Daarbinnen vallen grote systeemintegrators zoals IBM, Accenture, PWC en Deloitte; creative agencies zoals DEPT en Valtech; en de specialistische bureaus die op techniek gefocust zijn, vormen de derde categorie. We noemen die ook wel boutique partners. In het midden van dit speelveld is een vacuüm waarin klanten zoeken naar een bureau van omvang, dat ook mensen met zowel technische als creatieve kennis in huis heeft. Daar waar de systeemintegrators alles apart organiseren, werken wij bij Nextview vanuit een 360-graden perspectief. Bij ons komt alles samen: van technische tot creatieve kennis. Iedereen spreekt dezelfde taal en beheerst Salesforce. In combinatie met onze schaal en design-thinking-methodiek onderscheiden we ons van de rest. Inmiddels behoren we wereldwijd tot de top 10 boutique Salesforce consulting firms.
Dat kun je nu goed verwoorden, was dat altijd zo?
Toen we bij jullie kwamen, stond onze manier van werken, onze wow (way of working, red.), als verhaal los van de rest. Overal kreeg je iets anders te horen – of je nu naar onze website, presentaties, proposals of design thinking centers keek. Of wanneer je gewoon iemand sprak over Nextview. Het vormde geen coherent geheel. Jullie opdracht was om van deze onderdelen een familie te maken, om communicatie toe te voegen aan onze marketing. Nextview groeit snel, we openen kantoren in nieuwe landen en nemen veel mensen aan. Juist zij moeten het verhaal dragen en de boodschap uitleggen. Daar aandacht voor hebben, is een continu proces, dus gelukkig ligt daar nu een goede basis voor.”
Het vergroten van de naamsbekendheid, het genereren van waardevolle leads en het aantrekken van nieuw talent – jullie kwamen binnen met uitdagingen waar veel bedrijven mee worstelen. Waar liepen jullie nou echt tegenaan?
“De beweging van marketing naar communicatie. Het opstellen van een integraal verhaal en een bijpassende communicatie-architectuur waar vervolgens iedereen mee moest kunnen werken. Dat is goed gelukt, maar naar mijn beleving tegelijkertijd iets dat nooit af is. Voor Nextview vormen onze wow en design thinking centers het DNA. Die maken nu integraal deel uit van onze communicatie en daardoor telt het echt op. Ik ben trots als ik hoor dat wij als schoolvoorbeeld genoemd worden door onze peers.”
“Ik ben trots als ik hoor dat wij als schoolvoorbeeld genoemd worden door onze peers”
- Huub Waterval
De groei van Nextview is geen groei die ten koste gaat van de wereld, maar die in het voordeel werkt van mens, bedrijf en omgeving. Waarom lukte het niet om dat voor het voetlicht te brengen?
“Eerlijk gezegd vind ik dat wij niet zouden moeten uitleggen waarom we dit doen. Het zou andersom moeten zijn: leg maar eens uit waarom je het niet doet! Het is onderdeel van onze bedrijfsvoering. We zijn er al sinds 2015 intensief mee bezig, en daardoor zijn we in 2017 als een van de eerste bedrijven in Nederland B Corp gecertificeerd. Ik geloof sterk in het samenwerken met vaste partners die dicht op onze bedrijfsvoering zitten of er onderdeel van maken, zoals Plastic Whale, Net4kids en Maas Cleanup. Die partnerships moeten in de organisatie worden belegd om 100% accountability te krijgen, en dat blijft een uitdaging – helemaal in een snelgroeiende organisatie. Communicatie is daarom cruciaal. We moeten steeds opnieuw uitleggen hoe we met onze kennis en expertise juist deze partners vooruit helpen. Collega’s moeten er bevlogen van raken en snappen dat het onderdeel is van ons businessmodel. Ik doe liever zaken met gelijkgestemden dan met Jan en alleman. Door deze partnerships aan te gaan, ontmoeten we partijen die passen bij ons DNA. Zo hebben wij elkaar ook leren kennen (bij Maas Cleanup, red.). Niets leuker dan die bedrijven vervolgens ook te enthousiasmeren voor een B Corp certificering. Wij hebben jullie over de streep getrokken en samen hebben wij Nedlin en Oostwegel Collection overtuigd.
Uiteindelijk hebben we samen een heel sprekende en gewaagde campagnestijl ontworpen om jullie verhaal over te kunnen brengen. Waar heeft dat toe geleid zowel extern als intern, denk je?
“De visuele en communicatieve stijl die jullie integraal voor ons hebben doorgevoerd, is overal duidelijk herkenbaar. Je ziet en voelt het online, in onze kantoren, de design thinking centers, op beurzen, in de kleine gestes die we geven – overal spreken we dezelfde taal. Zelfs de tegeltjes van ons kantoor in Frankfurt zijn van de stijl voorzien. Fris en herkenbaar. We worden ervoor geroemd, en dat heeft een aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt. We zijn onderscheidend en tegelijkertijd helemaal onszelf. We krijgen dan ook vaak terug: het is geen aspiratie, dit is echt wie jullie zijn. Veel bedrijven doen alsof ze maatschappelijk geëngageerd zijn. Soms kost een campagne meer dan de maatschappelijke impact die ze als bedrijf maken. Het is vaak zo doorzichtig, ik moet er zelfs een beetje om lachen: ik zie dat toch niet als enige? Hun marketing- en communicatieafdelingen lijken wel wereldvreemd, ze zijn zich helemaal niet bewust van de publieke opinie.
De klik tussen ons was er vanaf het eerste moment. We vinden het allebei leuk om klanten uit te dagen het beter te doen. Hoe ervaar jij onze samenwerking?
“Het inspireert. Er is nog nooit een gesprek geweest zonder schuring, wrijving en glans. Jullie staan altijd aan, en ik moet er zelf ook voor 100% bij zijn als ik jullie spreek. De aandacht onderling verslapt nooit. Dat is de chemie. We hebben met veel bureaus gewerkt, waarvan de kleinere niet met ons konden meegroeien en we al snel in de uitvoering terechtkwamen. Dan doe je geen zaken meer met seniors en verlies je de vonken. De grote internationale clubs daarentegen hebben weliswaar alles in huis, maar daarbij moet je vaak zelf een project managen om te krijgen wat je is beloofd. Bij jullie is de eigenaar mijn gesprekspartner. Jullie zijn met recht het beste bureau waarmee we ooit hebben gewerkt. Ik heb jullie op momenten niet elders aan willen bevelen omdat ik bang was dat jullie dan minder tijd voor mij zouden hebben.”
“Jullie zijn met recht het beste bureau waarmee we ooit hebben gewerkt. Ik heb jullie op momenten niet elders aan willen bevelen omdat ik bang was dat jullie dan minder tijd voor mij zouden hebben”