Drie generaties gedreven door vooruitgang
“Ik vrees dat we aan de mannelijke kant van de familie verschrikkelijk belast zijn met gedrevenheid”, bekent Erik de Win meteen. “Dit is inderdaad een echte familietrek, maar eenieder geeft daar op zijn eigen manier invulling aan.” Vader schetst het als volgt: “Stef en ik gaan direct op ons doel af en zijn gek op details. Luuk is wat meer beschouwend, maar weet als geen ander op het juiste moment toe te happen.”
“Ik vrees dat we aan de mannelijke kant van de familie verschrikkelijk belast zijn met gedrevenheid”, bekent Erik de Win meteen. “Dit is inderdaad een echte familietrek, maar eenieder geeft daar op zijn eigen manier invulling aan.” Vader schetst het als volgt: “Stef en ik gaan direct op ons doel af en zijn gek op details. Luuk is wat meer beschouwend, maar weet als geen ander op het juiste moment toe te happen.”
Het prille begin
“Ik vrees dat we aan de mannelijke kant van de familie verschrikkelijk belast zijn met gedrevenheid”, bekent Erik de Win meteen. “Dit is inderdaad een echte familietrek, maar eenieder geeft daar op zijn eigen manier invulling aan.” Vader schetst het als volgt: “Stef en ik gaan direct op ons doel af en zijn gek op details. Luuk is wat meer beschouwend, maar weet als geen ander op het juiste moment toe te happen.”
Automatische systemen
Erik is al sinds zijn twaalfde kind aan huis is in de wasserij. “Het sleutelen aan de machines vond ik prachtig, ik was geïnteresseerd in de techniek.” Op zijn achttiende gaat Erik officieel aan de slag in de wasserij en vijf jaar later, in 1968, neemt hij het bedrijf over. “Ook ik heb mezelf altijd nieuwe doelen gesteld. Ik heb me steeds meer gericht op de grotere bedrijven en ik wilde elk jaar iets nieuws neerzetten bij de klant. We hadden bijvoorbeeld in het begintijdperk van de computer in de jaren ’80 het systeem EDI, een netwerk voor bestellingen en het aanvullen van de voorraad. We waren daarin zeer vooruitstrevend.”
De maatschappij is in de jaren zeventig en tachtig sterk in beweging en Erik speelt hierop in. “De markt was groeiende en klanten wilden steeds meer diensten. Het was een interessante tijd, omdat de automatisering zorgde voor allerlei nieuwe mogelijkheden. Samen met Philips, die ook klant was trouwens, hebben we DOT-codes voor in de kleding ontwikkeld. Wij konden al het wasgoed dat ter bewassing werd aangeboden, in- en uit-scannen. Dat was revolutionair.” Het is de voorloper voor de barcode en later de chip. Met dit track & trace systeem voor alle kleding loopt Nedlin ook nu nog voorop, omdat deze software na 30 jaar nog steeds in eigen huis wordt doorontwikkeld.
Uitbreiding
Onder leiding van Erik groeit het bedrijf en ook zijn vrouw Miek werkt inmiddels mee in de administratie. In 1988 gaat hij met Wasserij AWÉ onder de naam Rentex samenwerken in een franchiseformule met meer dan zestien wasserijen die actief zijn op het gebied van linnenverhuur voor de gezondheidszorg. Elk van de wasserijen neemt de naam ‘Rentex’ op in de eigen bedrijfsnaam. Wasserij AWE wordt omgedoopt naar Rentex AWE. “Rentex had een sterke naam in Nederland en was marktleider in de gezondheidszorg. Wij hadden deze commerciële slagkracht nodig en Rentex bood een vangnet in geval van calamiteiten”, aldus Erik.
Het bedrijf is al een bekende speler in de industrie en de gezondheidszorg, als Erik in 1997 de kans krijgt hier de horeca aan toe te voegen. Hij kan de wasserij Nedlin in Elsloo aankopen, een grote naam in de horecabranche. “Dit was voor mij het moment om Stef en Luuk te vragen of ze interesse hadden om het bedrijf uiteindelijk over te nemen. Anders had ik Nedlin niet gekocht.”
Drang tot ondernemen
Voor beide broers lonkt het ondernemerschap. Stef komt in 1998 in het bedrijf, Luuk volgt ruim een jaar later. “In de omgeving waarin ik toen werkzaam was, miste ik de echte ondernemersdrang”, vertelt Luuk. “En met de groei van het bedrijf, was er ruimte voor ons allebei.” Stef houdt van de uitdaging die een eigen bedrijf met zich meebrengt. “Je moet er lol in hebben om zelf op zoek te gaan naar kansen, anderen zullen die niet voor je bedenken.”
Explosieve groei
In 2001 nemen Stef en Luuk het bedrijf volledig van hun vader over. Erik blijft wel actief in het bedrijf. De broers voeren een steeds verdergaande professionalisering door en onder hun leiding is het bedrijf zeven keer zo groot geworden. Het aantal medewerkers is gegroeid van zeventig naar bijna vierhonderd mensen. Stef: “Onder onze leiding zijn productie en commercie nog steviger gepositioneerd in het bedrijf.”
De schaalvergroting vraagt om nieuwbouw. In 2008 wordt voor de horeca een nieuwe wasserij gerealiseerd. In 2012 krijgt de gezondheidszorg een volledig vernieuwde hal. De sterke groei van het bedrijf blijft doorzetten en in 2014 worden de wasserijen in Elsloo wederom uitgebreid. Het tempo van tegenwoordig is volgens Erik het grootste verschil met vroeger. “De basis van onze diensten en producten is niet veranderd, maar alles gaat veel sneller nu. Met het internet is ook alles transparanter. Als je vandaag iets innovatiefs hebt bedacht, kan de concurrent dit morgen al kopiëren.”
Alles is familie
Toch ziet Luuk nog steeds kansen op innovatief gebied. “Wij zijn als familiebedrijf bezig met de lange termijn en we hoeven geen rekening te houden met aandeelhouders. We kunnen onze keuzes zelf maken.” Stef knikt en vult aan: “Wij durven inderdaad te investeren in ontwikkelingen die nog moeten rijpen. Voor veel bedrijven ligt dit anders.”
De broers willen met het oog op de toekomst nog meer benadrukken dat ze een familiebedrijf leiden. “Onze kracht is altijd al geweest dat we betrouwbaar en betrokken zijn”, vertelt Luuk. “We werken weliswaar in drie segmenten, maar toch zijn we één familie. Het was daarom ook logisch om te kiezen voor één naam en daarom heten we sinds april 2017 Nedlin.
Erik vindt het mooi om te zien hoe beide zoons senang zijn in hun rol. “Ik weet dat ik met een gerust hart kan stoppen en ik vind het ook fijn om dingen los te kunnen laten. Maar sommige zaken, vooral op innovatief gebied, blijven me interesseren. Ik heb nu nog een paar projecten lopen die ik wil afronden.”
De volgende generatie?
Stef en Luuk denken voorlopig nog niet na over hun eigen afscheid bij het bedrijf. “Of er een vierde generatie De Win komt, zullen we nog wel zien”, lacht Luuk. “We hebben allebei kinderen, maar die van mij zitten nog op de basisschool, dus we zijn er nog niet mee bezig. Thuis wordt sowieso veel minder over het werk gesproken dan bij ons vroeger. Omdat onze beide ouders in het bedrijf zaten, ging de zaak aan de keukentafel vaak gewoon door. Nu zitten er twee verschillende carrières aan tafel, dat geeft weer een heel andere dynamiek.”
“Het belangrijkste is dat we Nedlin gezond de toekomst in loodsen”
- Stef de Win
Stef beaamt dit en vindt dat hun kinderen vooral hun eigen weg moeten uitstippelen. “Ik wil ze de volledige vrijheid geven, net zoals wij die zelf ook altijd hebben gehad. De wereld verandert snel, wie weet wat de komende generatie weer brengt. Het belangrijkste is dat we Nedlin gezond de toekomst in loodsen.”